zondag 28 september – Goes

Roeland Hendrikx Ensemble – Une invitation au Chateau

Op reis naar het interbellum van Parijs. Het trio trekt naar het Parijs van Les Six, een illuster  componisten genootschap dat de Romantische excessen van Wagner en het impressionisme van Debussy laakte. Het klinkende resultaat van al die anti’s is speels, jazzy, niet onder één noemer te vangen, maar uiterst aantrekkelijk repertoire.

De titel van dit programma mag dan al het sprookjesleven van kasteelbewoners oproepen, maar in feite trekken we naar het Parijs van Les Six, een illuster  componistengenootschap dat de Romantische excessen van Wagner maar ook de impressionistische vaagheid van Debussy laakte. Het klinkende resultaat van al die anti’s is speels, jazzy, niet onder één noemer te vangen, maar uiterst aantrekkelijk repertoire.

Francis Poulenc is wellicht het bekendste lid van Les Six, en zijn talent voor lied- en theatermuziek kon al vroeg rijpen dankzij jeugdige ontmoetingen met literaire giganten als Apollinaire. L’invitation au château is een suite voor viool, klarinet en piano op basis van de muziek die Poulenc schreef voor Jean Anouilh’s gelijknamige theaterstuk uit 1947. De Klarinetsonate uit 1962 is één van de topstukken uit het genre, en vintage Poulenc: het stuk is tegelijk speels en virtuoos, het bevat kermismuziek maar ook citaten uit Stravinsky, Haydn en Mozart, alsook een – naar de normen van de jaren ’60 – zeldzaam romantisch middendeel.

Ook Darius Milhaud baseerde het werk in dit programma op een coöperatie met Jean Anouilh, m. n. de toneelmuziek voor diens Le Voyageur sans bagage, waar hij later een bedrieglijk eenvoudige maar boeiende Suite voor viool, piano en klarinet distilleerde. En ook bij Milhaud staan extreme grilligheid en speelsheid centraal: in het eerste deel switcht de pianobegeleiding vrij bruusk van een Latijns- Amerikaans motief naar een Parijse café chantant-melodie, en het slotdeel doet sterk aan Stravinsky’s Histoire du Soldat denken.

Les Six hielden misschien niet van Debussy, maar wij zijn dol op Claude. Bij wijze van contrast met Les Six serveren we een deel uit zijn Suite Bergamasque, een solo pianostuk dat zijn faam vooral ontleent aan Clair de Lune, het feeërieke middendeel genoemd naar het gelijknamige gedicht van Paul Verlaine.

En de Vioolsonate is Debussy’s allerlaatste compositie, een gebald juweel van ongewone sensualiteit, alsook wisselende kleuren en energieën.

Darius Milhaud | Suite opus 157b (1936)

1. Ouverture

2. Divertissement

3. Jeu

4. Introduction et final

Francis Poulenc | Klarinetsonate (1962)

1. Allegro tristamente

2. Romanza

3. Allegro con fuoco

Maurice Ravel | Sonatine

Pauze (indien gewenst)

Claude Debussy | Vioolsonate (1917)

1. Allegro vivo

2. Intermède. Fantasque et léger

3. Finale. Très animé

Claude Debussy | Suite Bergamasque (1890-1905)

3. Claire de Lune

Francis Poulenc | L’invitation au château

Acte 1

Acte 2: Valse brillante/Mouvement de valse/Valse des petites taupes

Acte 3 : Valse brillante/Tempo di boston/Tango/Mouvement de valse hésitation/Moderato/Appassionato/Très vite et très canaille/Tempo di tarantella/Polka finale/Presto/ Follement vite et gai

 

 

foto: Benjamin Brolet


Musici


Kaartprijs

€ 20,00

Details

  • Datum

    zondag 28 september 2025
  • Aanvang

    11.00
  • Plaats

    Goes
  • Locatie

    De Mythe
  • Website

    https://www.zeelandtheaters.nl/programma/kamermuziek-zeeland-roeland-hendrikx-ensemble/28-09-2025-11-00