„… sleept het publiek met speels gemak mee in een wereld van sferen en kleuren, stemmingen en exotische gedachten…”
Ensemble Lumaka is uniek in zijn bijzondere bezetting van fluit, harp & strijktrio en zijn daardoor specifieke klankwereld. Lumaka’s inmiddels 15-jarige carrière begon met het winnen van o.a. het Internationale Kamermuziekconcours Dutch Classical Talent. Sindsdien treedt het ensemble regelmatig op bij festivals, geeft concerten in het binnen- en buitenland en is vaak te horen op radio 4 en de Concertzender en te zien bij o.a. Podium Witteman. Ook verschenen er drie fraaie CD’s bij Nederlandse en Duitse labels.
Ensemble Lumaka’s CD Sepia & Amaranth kreeg een 10 in Luister en Klassieke Zaken scheef over ‚exotische Juweeltjes‘ en over ‚Zeldzaam, wonderschoon repertoire, waarin Lumaka laat horen over een palet met beduidend meer dan twee kleuren te beschikken‘.
December 2020 maakte Lumaka twee succesvolle films met eigen arrangementen van Ravel’s Ma mère l’oye en Debussy’s Prélude à l’après-midi d’un Faune.
De individuele leden spelen naast hun bezigheid in Ensemble Lumaka, als vast lid in o.a. het Concertgebouworkest en het Nederlands Philharmonisch Orkest, of zijn als solist actief of als docent aan conservatoria verbonden.
Voor speciale projecten werkt Ensemble Lumaka regelmatig samen met andere musici (zoals klarinettist Olivier Patey), acteurs, schrijvers en lichtkunstenaars of verrijkt een programma met persoonlijke toelichtingen. Zo worden hun concerten een ‚sprookjesachtige, ja geestverruimende belevenis’.
In hun concertserie MOnuMENTEN 1920 combineerden de ensembleleden muziek en architectuur uit het Interbellum. Hun productie Visionaire Timbres 1926, waarmee zij in 2017/18 door Nederland op tournée waren, werd in de Volkskrant met vier sterren geprezen. Het afgelopen seizoen startte het ensemble zijn nieuwste productie ROSY! – een theatraal concert rondom de Nederlandse componiste Rosy Wertheim die in de jaren 1930 zes jaar haar salon in Parijs had.
Jana Machalett, fluitiste, is een veel gevraagde fluitiste in binnen- en buitenland voor met name hedendaagse kamermuziek. Zij is mede-oprichtster en één van de artistieke leiders van Ensemble Lumaka en was lange tijd vast lid van Insomnio. Inmiddels heeft zij naast Lumaka een nieuw ensemble: Postland. Daarnaast is Jana vaste gast bij ensembles als Asko|Schönberg, Ensemble Modern en het New European Ensemble en werkte zij samen met dirigenten als bijvoorbeeld Pierre Boulez, Peter Eötvös en Reinbert de Leeuw.
Martina Forni (Italië), altvioliste, is vast lid van het Koninklijk Concertgebouworkest. Ze studeerde moderne en barok-altviool, en was vroeger lid van het Radio Filharmonisch Orkest en het GoYa Quartet Amsterdam. Als gast speelde Martina o.a. bij het Rotterdams Filharmonisch Orkest, London Philharmonic Orchestra, Anima Eterna Brugge en het Orkest van de Achttiende Eeuw. Het minder zonnige weer van de Lage Landen is gelukkig wel in evenwicht met haar dynamische muzikale leven in Amsterdam.
Miriam Overlach, harpiste, bedenkt graag eigen projecten (o.a. voor Lumaka) en zoekt steeds naar uitdagende samenwerkingen met andere musici, componisten of theatermakers. Zij is winnares van het Vriendenkrans-concours, Deutsche Musikwettbewerb en Nederlands Harpconcours. Zij is een veelgevraagde vertolkster van hedendaagse muziek en medeoprichtster van ComposingforHarp. Als gast speelt zij in bij Klangforum Wien en verschillende orkesten. Sinds 2018 is zij hoofdvakdocente aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en sinds 2020 docente kamermuziek aan het Conservatorium van Amsterdam.