Het Chimaera Trio, opgericht in 2012, profileert zich als ambassadeur van de interessante en ongebruikelijke combinatie van een blazer (klarinet), een strijker (cello) en een toetseninstrument (piano). De samensmelting van de klanken van deze drie totaal verschillende instrumenten zorgt voor een bijzonder kleurenpalet, waarmee het trio zich weet te onderscheiden.
Door zich in beroemde klarinettrio’s (bijvoorbeeld Brahms, Beethoven) en onbekende originele werken te verdiepen, alsook zelf muziek te arrangeren, verbreedt dit trio het repertoire en daarmee de mogelijkheden van deze bezetting.
Al snel na de oprichting was het Chimaera Trio te horen tijdens o.a. het Internationaal Kamermuziekfestival Utrecht en won het prijzen bij het Tristan Keuris Kamermuziekconcours en het Storioni Concours. Dit succes legde de basis voor een langdurige samenwerking; sindsdien heeft het Chimaera Trio in zalen gespeeld als het Amsterdamse Concertgebouw en Muziekgebouw Eindhoven, en was het te horen bij verschillende festivals.
Annemiek de Bruin (1993) kreeg klarinetles van o.a. Herman Braune en Harmen de Boer. In 2016 behaalde ze haar bachelor-diploma aan de Hochschule für Musik und Tanz in Keulen bij Ralph Manno en in 2018 studeerde ze met het predicaat ‘uitmuntend’ af voor haar master bij Arno Piters in Amsterdam.
Zij volgde masterclasses bij onder andere Martin Fröst, Jörg Widmann, Walter Boeykens en Charles Neidich. Kamermuzieklessen kreeg ze van ondermeer Janine Jansen, David Kuijken, Håkon Austbø en Arnau Tomas (Casals Kwartet). Annemiek won prijzen bij het Prinses Christina Concours en werd in 2013 verkozen tot “Classic Young Master” door de gelijknamige Stichting. In maart 2015 werd zij geselecteerd als vertegenwoordigster van Nederland bij het Euroconcours Klarinet. Zij soleerde met het Brabants Orkest (2011), het Zeeuws Orkest (2012) en TY Kamerorkest (2014) en ging op uitnodiging van de Nederlandse consulaten in San Francisco, Calgary en Vancouver en de Nederland-America Foundation op tournee naar de VS en Canada (2012). In 2019 voerde zij Webers Klarinetkwintet uit met Amsterdam Sinfonietta.
Van 2014-2016 speelde zij in het jong Nederlands Blazers Ensemble. Tijdens het seizoen 2018-2019 maakte Annemiek deel uit van de Academie van het Koninklijk Concertgebouworkest. In de zomer van 2019 nam zij deel aan de Mahler Academy in Bolzano. Annemiek remplaceert regelmatig, onder andere bij het Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, Philharmonie Zuidnederland en het Nederlands Blazersensemble. Zij werkte onder andere met dirigenten als Herbert Blomstedt, John Eliot Gardiner, Valery Gergiev, Bernard Haitink, Daniel Harding.
In 2012 werd het Chimaera Trio opgericht met Irene Kok (cello) en Laurens de Man (piano). Het trio trad onder andere op tijdens het Internationaal Kamermuziek Festival Utrecht en het Grachtenfestival Amsterdam. Ook werden diverse prijzen gewonnen, o.a. bij de Storioni ensemblewedstrijd en het Tristan Keuris Kamermuziekconcours. In 2019 is het trio onderdeel van het talenttraject “AVROTROS Klassiek presenteert!”, hetgeen resulteert in een cd-opname en meerdere media-optredens.
Annemiek ontving op diverse manieren financiële ondersteuning. In 2019 kon zij dankzij een bijdrage van de Stichting Eigen Muziekinstrument een es-klarinet aanschaffen. In hetzelfde jaar ontving zij een beurs van het Bernard Haitink Fonds. Dit bedrag, dat ieder jaar wordt toegekend aan een voormalig lid van de Academie van het Concertgebouworkest, is bedoeld om een bijdrage te leveren aan de muzikale en artistieke ontwikkeling van de academist. Verder wordt Annemiek financieel ondersteund door Muziekfonds Stringendo.
De jonge Nederlandse celliste Irene Kok heeft zich in de afgelopen jaren gespecialiseerd in zowel barok als moderne cello. Ze is een zeer gewaardeerde kamermusicus en regelmatig te zien en horen op de Europese podia, radio en televisiezenders.
Irene Kok is woonachtig in Wenen en volgt momenteel een postgraduate aan
de Universität für darstellende Kunst bij professor Reinhard Latzko.
Ze heeft een zeer persoonlijke manier van spelen en heeft veel interesse in de historische uitvoeringspraktijk. Irene Kok begon haar studie bij Jeroen Reuling in de jong talentenklas aan het ArtEZ conservatorium. In 2016 rondde ze haar masterstudie af aan het Conservatorium van Amsterdam waar ze studeerde bij Jeroen den Herder en barokcello bij Viola de Hoog. Ze is zeer actief op het gebied van kamermuziek. Ze maakt sinds 2012 onderdeel uit van het Chimaera Trio. Met deze en andere ensembles speelt ze veel concerten in het binnen en buitenland. Zo speelde ze onder andere in de Staatsphilharmonie in Minsk, Het Megaron in Athene, De Doelen, TivoliVredenburg en het Concertgebouw in Amsterdam en op festivals zoals het Internationaal kamermuziekfestival Utrecht van Janine Jansen, Het Storioni festival en het Emmy Verhey festival.
Irene Kok was succesvol bij meerdere concoursen; ze won onder andere een eerste prijs bij het Prinses Christina concours. Ze was laureaat van ‘The 17th Kiejstut Bacewicz International Chamber Music competition’ in Polen en de York Early Music competition. Daarnaast won ze de eerste prijs tijdens het Euroconcours cello in 2012. Sinds 2017 is Irene Kok stipendiaat van de Yehudi Menuhin ‘live music now’ foundation in Wenen. Ze was academist van het Nederlands Philharmonisch Orkest. Ook nam ze deel aan de Zermatt Festival Academy met leden van de Berliner Philharmoniker. Eerdere orkestervaring deed ze op als 1e solocelliste van het Jeugd Orkest Nederland (JON) en het Nationaal Jeugd Orkest (NJO). Als vast lid van het Amsterdam Corelli Collective maakt ze momenteel onderdeel uit van het EEEmerging programma waarmee ze residenties had in Frankrijk, Zwitserland, Slovenië, Groot-Brittannië en Italië.
Ze volgde masterclasses bij onder andere: Gary Hoffman, David Geringas, Wolfgang Boettcher , Troels Svane, Anner Bijlsma, Uzi Wiesel en Vladimir Perlin.
Irene Kok bespeelt een Capicchioni uit Cremona die haar ter beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Laurens de Man (’s-Hertogenbosch, 1993) is een veelzijdig musicus, actief als pianist en organist, zowel solistisch als in kamermuziekverband.
Hij studeerde piano en orgel aan het Conservatorium van Amsterdam, bij resp. David Kuyken, Jacques van Oortmerssen († 2015), Pieter van Dijk en Matthias Havinga. Van 2012 tot 2017 volgde hij aan dit instituut ook bijvaklessen klavecimbel bij Johan Hofmann. In 2016 slaagde hij cum laude voor zijn masterexamen orgel; in 2017 deed hij masterexamen piano (predicaat “uitmuntend”). In 2014 behaalde hij voor beide instrumenten cum laude zijn bachelordiploma. Van 2017 tot 2019 studeerde hij aan de Berlijnse Universität der Künste bij Leo van Doeselaar (Konzertexamen Orgel). Deze studie rondde hij af met de hoogste cijfers. Voorafgaand aan zijn conservatoriumstudie volgde hij pianolessen bij o.a. Joop Albracht en orgellessen bij Willem Hörmann. Laurens volgde masterclasses bij onder andere Willem Brons, Elisabeth Leonskaja, Pascal Devoyon, Abdel Rahman el Bacha en Rudolf Jansen, voor orgel bij o.a. Olivier Latry en Lorenzo Ghielmi (Jong Talentklas Orgelacademie Haarlem 2010). Het oeuvre van J.S. Bach speelt een bijzondere rol in zijn activiteiten. Zo trad hij op bij het Bachfestival Dordrecht en speelde hij Bach in samenwerking met een VJ en dansers. Ook speelde hij Bach in De Wereld Draait Door. Laurens vertolkte Bach’s beruchte Goldbergvariaties en speelde verschillende andere Bachprogramma’s, o.a. in het Orgelpark te Amsterdam. In 2016 won hij een vierde prijs (eerste en derde niet uitgereikt) tijdens het Internationaler Klavierwettbewerb “J.S. Bach” in Würzburg. In november 2017 verscheen een piano-CD met klavierwerken van Bach. In de Bachkliniek, een initiatief van theatermaakster Jacqueline Hamelink (Sounding Bodies), speelde Laurens in augustus 2019 Bach’s muziek in bijzondere 1-op-1-concerten. Als pianist won hij in 2009 tijdens de Nationale Finale van het Prinses Christina Concours in Den Haag een eerste prijs, waarna hij met andere laureaten tournees maakte door de VS, Canada en Costa Rica (2012). In 2016 won hij het Govert van Wijn Orgelconcours te Maassluis. In augustus 2017 won hij zowel de eerste prijs, de publieksprijs als de Jan Welmersprijs tijdens de International Martini Organ Competition in Groningen. In april 2018 won hij zowel een studiebeurs van de Stichting Kunst aan de Dijk Kortenhoef als de Sweelinck-Mullerprijs, een prijs voor veelbelovende organisten. In september 2019 won hij de eerste prijs bij het Silbermann-Orgelwettbewerb in Freiberg; daarmee mag hij zich “Young ECHO-Organist of the Year 2020” noemen, wat resulteert in concertuitnodigingen in heel Europa. Sinds 2012 is hij pianist van het Chimaera Trio, dat veelvuldig optreedt en prijzen won bij de Storioni Ensemblewedstrijd in ’s-Hertogenbosch en het Tristan Keuris Kamermuziekconcours in Amersfoort (beide 2013). Voor dit trio arrangeert Laurens ook regelmatig muziek, van Pachelbel tot Mahler. Het trio bracht twee cd’s uit: in 2019 een plaat in de serie “AvroTros Klassiek Presenteert!”, gevolgd door een cd met muziek van en rond Gustav Mahler (MDG 2021).
Sinds januari 2012 is Laurens hoofdorganist van de Janskerk in Utrecht, waar hij een Bätz-Witte orgel uit 1861 bespeelt. Daarnaast was hij in 2014 stagiair-organist van de Oudekerkgemeente in Amsterdam. Aan het Conservatorium van Amsterdam is hij verbonden als docent pianotechniek voor de jazzafdeling en als repetitor van de Sweelinckacademie voor jong talent.